Sunday, 30.04.2017
17:00h
[English below]
Der israelische Kurator Joshua Simon untersucht in seinem Vortrag “The Great Soviet Encyclopedia: Communism and The Dividual“ ein Poster von Eliezer Lissitzky (1890-1941), das der russisch-jüdische Künstler 1929 für die Eröffnung einer Ausstellung im Gewerbemuseum Zürich gestaltet hat. Es widerspiegelt den inszenierten Enthusiasmus über die forcierte Industrialisierung der Sowjetunion und die damit einhergehende veränderte Bedeutung des Individuums. Simon sieht Parallelen zu heutigen Formen von Subjektivität, was er auch in einem aktuellen Projekt untersucht hat: Die von ihm betreute Ausstellungsreihe „The Kids Want Communism“ (2016/17) öffnet den Blick auf das utopische Potenzial des Kommunismus, gerade auch in Israel, wo die sozialistischen Staats- und Gesellschaftstraditionen durch Globalisierung und Privatisierung verschüttet wurden.
Der Vortrag findet in englischer Sprache statt. Einführung: Dorothee Richter, Leiterin des „Postgraduate Programme in Curating“ an der Zürcher Hochschule der Künste (ZHdK).
Joshua Simon ist Autor, Filmemacher und Direktor des MoBY-Museums in Bat Yam. Er ist Mitbegründer von „Maayan Publishing“ in Tel Aviv, eines Magazins für Dichtung, Literatur und Ideen. Er ist Autor von „Neomaterialism“ (Sternberg Press, 2013) und Herausgeber von „Ruti Sela: For The Record“ (Archive Books, 2015). In letzter Zeit kuratierte er die Ausstellungen “Factory Fetish” in Melbourne und „Roee Rosen: Group Exhibition“ im Tel Aviv Museum. Er hat am renommierten Londoner Goldsmiths College ein Postgraduiertenstudium in „Curatorial Knowledge“ absolviert.
[Deutsch siehe oben]
The entry point for this talk is the Russian Exhibition which took place at the Museum of Applied Arts in Zurich (Marc-April 1929), and especially its poster, designed by Eliezer Lissitzky (1890-1941). The unique design of this poster by Lissitzky stands between avant garde montage and socialist realism with its inflated portraits and staged enthusiasm. These aesthetic attributes correlate with the shifting economic realities of the time with the move from the NEP to shockwork methods of the Soviet five year plan. This poster comes from a specific moment in Soviet industrialization which was accompanied by a new subjectivity as well. That moment seems to inform our moment as well.Considering this poster opens up a discussion on contemporary forms of subjectivity under current modes of production and distribution of computerized networks. In his talk, Joshua Simon will present The Kids Want Communism, a yearlong program of exhibitions marking 99 years since the October Revolution, which he initiated in collaboration with State of Concept Athens, Free/Slow University of Warsaw, Tranzit Prague, Skuc gallery in Ljubljana, the Visual Culture Research Center in Kiev, Westspace Melbourne, and MoBY-Museums of Bat Yam. The talk will outline how the communist horizon and real existing socialism can inform our understanding of the current social and cultural, political, and economic realities as we are facing the implosion of the neoliberal order.
The talk is a cooperation of Onamut and Postgraduate Programme in Curating, ZHdK and Corner College.